Heineken

Een bedrijf verzamelt iedere dag ontzettend veel data, maar waar moet je die allemaal opslaan? Een datawarehouse, een ‘warenhuis’ vol met bedrijfsgegevens, is dé oplossing. Lennard Blaas is via BI Solutions verbonden aan Heineken en helpt de multinational met het organiseren van een datawarehouse.

De vraag van Heineken

Alle eenduidige informatie op één plek die voor iedereen makkelijk toegankelijk is, dat was de vraag van Heineken. Eén plek waar de waarheid is, zodat alle medewerkers dezelfde cijfers hebben en er geen verwarringen ontstaan.

De oplossing

Om ervoor te zorgen dat alle eenduidige informatie wordt gebundeld, is er een datawarehouse opgezet. Alles wat je maar kunt vastleggen in systemen staat hierin. Voor een optimaal resultaat moeten business en IT samenwerken, maar veel datawarehouses zijn IT-gedreven systemen. Hierdoor sluiten ze niet goed aan op de business. Om te voorkomen dat dit ook bij Heineken gebeurt, organiseerde Lennard het datawarehouse op zo’n manier dat business en IT perfect samenkomen. Hij ging in gesprek met afdelingen van het bedrijf en bedacht procedures en governance. Hij heeft een soort virtuele organisatie opgezet waar iedereen bij kan. Samen kunnen problemen besproken worden en prioriteiten worden gesteld. In het datawarehouse van Heineken staat informatie over onder meer de verkoop, facturen, levering en voorraad.

Het resultaat

Door het datawarehouse is Heineken in staat snel veranderingen door te voeren aan de rapportageomgeving en is er veel businessbetrokkenheid. Hierdoor kan de multinational inspelen op de veranderende wereld. De kwaliteit van de data is hoog, omdat er governance omheen is gebouwd. Zo kun je de kwaliteit altijd in de gaten houden. Geen gedoe meer met onjuiste en onvolledige informatie. Heineken heeft vanaf nu binnen een paar tellen de juiste en actueelste informatie voorhanden.
Een ander voordeel van het datawarehouse is dat niet één iemand de applicatie sponsort, maar dat meerdere afdelingen investeren. De afdeling finance wil een rapportage van bepaalde gegevens, maar de directie bijvoorbeeld ook. Het is moeilijk om één sponsor voor het datawarehouse te vinden, omdat meerdere mensen er gebruik van maken. Daarom betalen enkele afdelingen. Je moet dan wel voorkomen dat ingewikkelde budgetdiscussies ontstaan. Een goed management is hierbij van belang.