Het Rijksmuseum

Het Rijksmuseum Amsterdam onderging de grootste renovatie en restauratie in zijn geschiedenis. Het gebouw dateert uit 1885 en is een uniek historisch monument. Na de verbouwing is het Nieuwe Rijksmuseum een modern gebouw voor een miljoenenpubliek. Het behoort tot de top van toonaangevende musea in Nederland en internationaal. Toch zoekt ook het museum voortdurend naar nieuwe manieren om de kaartverkoop te stimuleren.

De vraag vanuit het Rijksmuseum

De organisatie van het Rijksmuseum wil beter inzicht in de verkoopresultaten. De vraag was dan ook hoeveel kaarten via welke kanalen verkocht worden. BI Solutions heeft in samenwerking met partner Sparked verkoopdata visueel inzichtelijk gemaakt in Microsoft Power BI, door data uit verschillende bronnen bij elkaar te brengen.

Het probleem en de oplossing

Inzicht in verkoopresultaten
Doordat het Rijksmuseum een beter beeld heeft van haar klanten en deze categoriseert op basis van geografie, leeftijd en geslacht, kan de marketing en communicatieafdeling de specifieke doelgroepen beter en met relevantere communicatie aanspreken. Door klantprofielen op te bouwen op basis van de ontsloten verkoopdata, kan het Rijksmuseum selectiever en directer haar doelgroep aanspreken voor marketingdoeleinden.

Helpdeskverzoeken verwerkt in dashboard
Met data vanuit het helpdesksysteem, hebben wij een incidentmanagement-dashboard op maat ontwikkeld. Dit dashboard toont alle actuele helpdeskverzoeken en stelt de Helpdesk Manager in staat om collega’s met de juiste ervaring op het juiste tijdstip in te zetten.

Het resultaat

Betere besluitvorming door helder inzicht
Het Rijksmuseum kan pieken en dalen nu makkelijk en in één oogopslag inzien en trends signaleren. Op deze informatie baseert het Rijksmuseum nieuwe online initiatieven.

Inzicht in verkoopresultaten
Doordat het Rijksmuseum een beter beeld heeft van haar klanten en deze categoriseert op basis van geografie, leeftijd en geslacht, kan de marketing en communicatieafdeling de specifieke doelgroepen beter en met relevantere communicatie aanspreken. Door klantprofielen op te bouwen op basis van de ontsloten verkoopdata, kan het Rijksmuseum selectiever en directer haar doelgroep aanspreken voor marketingdoeleinden.