“Wie zijn bestemming kent, vindt de weg.”
zei Lao Tse al. Waar gaat uw organisatie naartoe? Wat is voor u het belang van Inzicht daarbij? Hoe kan u het belang van Inzicht in uw organisatie laten landen en verder ontwikkelen?
Heeft u die stip op de horizon en de weg daarnaartoe scherp? Zijn uw inspanningen en investeringen op elkaar afgestemd?
Onze kijk op een data strategie
Wat is een data strategie?
Een data strategie is een centrale visie welke omschrijft hoe data ingezet kan worden bij het behalen van organisatiedoelen.
Het vormt het fundament (geeft richting aan ) voor alle data-gerelateerde activiteiten en keuzes (zowel organisatorisch als tech).
Een primair streven van een data strategie is bij te dragen aan de business doelstellingen van de organisatie. Deze moeten met elkaar in verbinding staan.
Waarom is het nodig?
- De Rol van data verandert, van ondersteunend naar business critical (digital consumer, Iot, digitale service modellen etc).
- Om te sturen op inzicht / data-driven organistie te worden.
- Alle neuzen de zelfde kant op, geeft richting.
Versnipperde data initiatieven in de organisatie hebben coördinatie nodig en kunnen alleen goed gedragen worden vanuit een centrale gedachte, niet alleen op zichzelf. Zorgt voor juiste afstemming en keuzes op strategische doelen (focus). Doet geen afbreuk aan bestaande activiteit maar zorgt juist dat deze meer opleveren. (data voor je laten werken).
Transparantie van data is essentieel:
- Veel gefragmenteerd in diverse systemen en in silo’s. Optimaliseren van tech investeringen/ lagere kosten.
- Regelgeving en ethiek. Naast wettelijke bepalingen hebben ook klanten en business partners steeds hogere eisen.
Geïnteresseerd in wat wij u op dit vlak kunnen bieden? Neem dan contact met ons op.