Van ingewikkeld naar ontwikkeld – het belang van een data strategie

Profile photo of Alexis van Vuure
Door Alexis van Vuure

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg.” zei Lao Tse al.

Er is geen gebrek aan data maar wel gebrek aan richting. Data en technologie gaan je niet in de steek laten, in tegendeel, maar een gebrek aan richting wel. Ook onderzoek van MIT/Deloitte, bevestigd dat ‘teveel prioriteiten’ en een ‘gebrek aan strategie’ in de top 3 drempels staan ten aanzien van van data & technologie integratie in het bedrijfsleven. Forbes, noemt een data-strategie een onmisbaar onderdeel van een succesvolle onderneming, en zo zijn er nog meer voorbeelden.

Het begint met de realisatie dat data/tech niet een geïsoleerd onderdeel is van je bedrijf, geen solo-act, maar één die dwars door de organisatie heen loopt op elk niveau, net als je workforce. Het is hoofdzaak niet randzaak. Data is en blijft een belangrijke business enabler.

We rennen alle kanten op. Data & technologie initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer mensen in organisaties willen wat met de technologie & data, zien het potentieel, verbetering van service, realiseren van efficiëntie, of gewoon een coole toepassing (óók dat is een driver). Dat gaat even goed totdat de tools zich opstapelen, de kosten groeien en alle rondvliegende informatie ondoorgrondelijk begint te voelen. Waarom? Omdat we denken vanuit het middel (de technologie), de tools, en niet het doel. Laat je niet afleiden door de grenzeloze technische mogelijkheden, alles kan.

Ga terug naar de basis, het business doel. Daar moeten alle data activiteiten van afgeleid worden. Hieruit vormt zich de data strategie = de Richting.

‘De Data Strategie’ is geen technisch verhaal, het is business gedreven, helder en begrijpelijk voor iedereen.

Het gaat uiteindelijk om een gerichte en structurele aanpak van je data activiteiten. Het besef dat het een kernactiviteit is van je business, om je data inspanningen de juiste richting te geven en er zoveel mogelijk uit te halen. Echt waarde creëren. De echte goudwinning.

Ga voor goud. Begin.

Leessuggesties:

  • Why Every Company Needs A Data Strategy For 2019, Forbes Mar 13, 2019
  • “Strategy, Not Technology, Drives Digital Transformation” MIT Sloan Management Review and Deloitte University Press, July 2015,  G. C. Kane, D. Palmer, A. N. Phillips, D. Kiron and N. Buckley